sobota, 13 grudnia 2025

Cleared Hot - list miłosny do legendarnej serii Strike (early access)

"Desert Strike" i "Jungle Strike" to dwie legendarne gry z komputera Amiga i PC z lat 1990. Co prawda gier z tej serii było łącznie pięć, to jednak z racji wydania ich tylko na konsole "Urban", "Soviet" i "Nuclear" są dziś o wiele mniej rozpoznawalne niż dwa pierwsze tytuły. A, że już od jakiegoś czasu panuje moda na robienie remaków popularnych tytułów z końcówki poprzedniego stulecia dlatego Not Knowing Corporation postanowiło stworzyć swój remake serii pod auspicjami MicroProse Software. Co z tego wyszło?

Wirniki idą w ruch

Dla tych, którzy nigdy nie zetknęli się z serią "Strike", jest to gra w rzucie izometrycznym, w której latamy śmigłowcem i wykonujemy różne misje polegające na niszczeniu celów, przejmowaniu wrogiego sprzętu oraz ratowania sprzymierzonego personelu. Do tego musimy unikać wrogiego ostrzału oraz pilnować stanu naszego śmigłowca, zapasów amunicji czy poziomu posiadanego paliwa. Formuła prosta i wciągająca, która w "Cleared Hot" została doskonale uwspółcześniona.

Gdzieś we Wschodnim Teksasie

"Cleared Hot" opowiada historię XXX, byłego pilota wojskowego, który został wyrzucony z armii za niesubordynację, która doprowadziła do jego zestrzelenia podczas operacji na Bliskim Wschodzie. Śpiąc w swojej przyczepie dostaje nagle informację o możliwości zakupu śmigłowca Hughes AH-6 Little Bird za skromne 30000 USD. Niestety nie posiada on takiej gotówki, ale od czego są przyjaciele. Jeden szybki telefon, chwila przekonywania i stajemy się posiadaczami naszego pierwszego śmigłowca. 

Nasze pierwsze zadania są dość proste i idealnie zaznajamiają nasz z mechaniką latania oraz stosowania wyciągarki. Jest ona przydatna nie tylko do wciągania na pokład zapasowej amunicji czy ludzi, ale może zostać wykorzystana do przenoszenia ciężkich obiektów oraz ciskania nimi w przeciwników, a także rzucania samymi przeciwnikami w różne przeszkody. Wraz z zaimplementowanym modelem fizyki pozwala to dość kreatywnie bawić się elementami otoczenia bez potrzeby korzystania z broni.

Życie najemnika

W wersji Early Access dostępne jest łącznie 15 misji dziejących się na amerykańskiej pustyni. Są one różnorakie a łączący ją wątek fabularny nie jest może odkrywczy ale nie jest też banalny. Otóż w jednej z pierwszych misji rozwścieczymy grupę separatystycznie nastawionych rednecków, którzy postanowią eskalować konflikt do stopnia praktycznie otwartej wojny z miasteczkiem, w którym żyjemy. Dzięki pomocy samych mieszkańców oraz rządowego agenta udaje się nam ten atak odeprzeć i zacząć atakować terytorium wroga gdzie ścieramy się z coraz groźniejszym sprzętem, zarówno stacjonarnym jak i ruchomym.

Za każdą wykonaną misję otrzymujemy pewne z góry określone wynagrodzenie oraz bonusy za zabierania skrzynek z gotówką porozrzucanych po planszy. Każdą z misji, którą ukończymy, możemy rozgrywać ponownie dowolną ilość razy gromadząc gotówkę, którą można potem wydać na nowe modele śmigłowców, których jest łącznie 8 i każdym lata się inaczej, oraz nowe rodzaje uzbrojenia podzielone na cztery kategorie. Wszystko to odbywa się w naszym hangarze, gdzie każdy ze śmigłowców i broni jest bardzo dobrze opisana, a do tego możemy zabrać nasz nowy zestaw na krótki lot próbny.

Samo latanie śmigłowcem jest banalnie proste i sprawia dużo frajdy. Tak samo strzelanie do przeciwników, które powoduje albo rozsmarowanie wrogiej piechoty na szkarłatną miazgę albo wysadzenie w powietrze różnego rodzaju budynków, wyrzutni i pojazdów. Jedyne o co będziemy się w trakcie walk musieli martwić to poziom wytrzymałości naszego śmigłowca oraz zapas amunicji do rakiet. Wszelkiej maści działka, chociaż się przegrzewają od dłuższego strzelania, mają nieskończony zapas amunicji dlatego nigdy nie jesteśmy bezbronni. Jedyną rzeczą jaka z serii "Strike" nie znalazła się w opisywanej grze jest ograniczona ilość paliwa do naszego śmigłowca i jest to moim zdaniem zmiana na plus.

Grafika i dźwięk

Grafika, choć dość prosta, jest bardzo przyjemna dla oka i czytelna. Animacje pojazdów i postaci są płynne, a efekty towarzyszące różnego rodzaju wystrzałom czy eksplozjom wyglądają naprawdę dobrze. Całość sprawia bardzo pozytywne wrażenie. Jedyny mankament to fakt, że przy szybszym przemieszczaniu się czasem nasz śmigłowiec wadzi nosem o wzniesienia, chociaż powinien utrzymywać stałą względną wysokość nad ziemią. Ale nie otrzymujemy z tego powodus uszkodzeń zatem jest to w zasadzie drobny mankament.

W warstwie dźwiękowej również wszystko zrobione jest bardzo przyzwoicie. Każda z broni ma inne efekty przy strzelaniu, tak samo różne rodzaje przeciwników czy używanych przez nich broni. W czasie gry przygrywają bardzo klimatyczne utwory symulujące muzykę z lat 1980 i 90 a wszystkie kwestie wypowiadane przez postaci podczas wprowadzeń do misji czy w trakcie nich są odgrywane przez aktorów. Jest to bardzo przyjemny i istotny szczegół, który pozwala jeszcze lepiej wczuć się w klimat gry.

Werdykt

"Cleared Hot" jest świetną propozycją dla wszystkich fanów serii "Strike" oraz fanów arcadowych gier o latających pojazdach w ogóle. Wartka akcja, dużo latających maszyn i broni do wyboru, prosta ale nie pozbawiona detali grafika, przyjemna muzyka i dobrze zagrane scenki fabularne na pewno przykują uwagę na dłużej. Obecnie w sprzygotowaniu są kolejne dwa rozdziały, z których drugi będzie dział się w dżungli, a trzeci nie został na razie sprecyzowany. Dlatego, jeżeli szukacie przyjemnej gierki aby zrelaksować się po pracy i powspominać "stare dobre czasy" to "Cleared Hot" jest grą dla was.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Cleared Hot - list miłosny do legendarnej serii Strike (early access)

"Desert Strike" i "Jungle Strike" to dwie legendarne gry z komputera Amiga i PC z lat 1990. Co prawda gier z tej serii b...